Mui Ne, dag 2

25 juli 2017 - Thành phố Phan Thiết, Vietnam

25 juli, dinsdag
04.00uur opgestaan. Met een licht ontbijtje voor onderweg vertrekken we richting de white dunes. Onderweg komen we allerlei jeeps tegen met dezelfde eindbestemming, we zijn niet de enige. De duinen zijn mooi, niet spectaculaire en de zonsopgang mag geen naam hebben. We bezoeken (We zijn er nu toch) ook de red dunes. Deze liggen meer terug richting Mui Ne. Deze zijn minder hoog en ninder indrukwekkend.
We stoppen nog in een klein dorpje waar zojuist de lokale vissersvloot op het strand aanmonstert en waar het in drukte van jewelste is, er wordt druk onderhandeld. Wel heel leuk om te zien. De houten vissersboten liggen voor de kust voor anker, de traditionele ronde vissersbootjes roeien met de vangst vd boot naar het strand door de branding heen. Op het strand zijn heel veel Vietnamezen die allerlei vissen, groot en heel klein en allerlei schelpdieren verhandelen. Ook zakken vol met ansjovissen worden op het strand aangevoerd voor de bereiding van de tradionele vissaus. De meest bijzondere soorten vis gespot.
Wat ook hier weer op valt is dat de mensen zo ontzettend slordig om gaan met hun afval, overal liggen dozen en plastic zakken. Ze ruimen werkelijk niets op en alles komt terecht in de zee of in de struiken.

We rijden ter afsluiting nog langs een klein bedrijfje waar de traditionele Vietnamese vissaus gemaakt wordt. Het zijn grote geglazuurden aardewerk potten die ze vullen met ansjovis en zout. Ze dekken dit af met stenen en sluiten de pot af met een metalen deksel. Ze laten de potten 8 tot 9 maanden buiten in de zon staan en dan kunnen de potten afgetapt worden.

Via een kleine paadje komen we bij de Canyon van Vietnam. Had eigenlijk geen idee wat de gids bedoelde maar toen we er waren dacht ik ohh die Canyon.
We doen onze schoenen uit en lopen door een smal, zwak stromend watertje tussen een soort mini Canyon. Deze Canyons zijn van rood en grijs zand en zien er uit als de Grand Canyon maar dan in het klein. Het lijken gekleurde rotsformaties maar de rotsen blijken gedroogd zand te zijn. Was leuk!
Rond 09.00 uur weer terug in het hotel. We kunnen op ons gemak nog genieten van een heerlijk ontbijt. Het weer is niet top, af en toe een buitje, het is bewolkt maar temperatuur is goed. We luieren lekker bij het zwembad en vermaken ons goed.
Morgen Ho Chi Ming.