Ho Chi Ming

27 juli 2017 - Ho Chi Minh-stad, Vietnam

26 juli, woensdag
Met mini van, na een overheerlijk ontbijt, vertrokken op een stralende zonnige dag naar HCM of Saigon zoals de mensen het in het zuiden nog zelf noemen.
Na een rit van ongeveer 3 / 3.5 uur komen we aan in deze enorm hectische stad. Vanaf de snelweg doemt de skyline op, Enorme torens bepalen het beeld.
De rit door de stad duurt even aangezien er ontzettend veel verkeer is, voornamelijk scooters. In HCM wonen 11 miljoen mensen waarvan er zich ongeveer 7 miljoen een scooter hebben. Lijkt ook net of alle 7 miljoen zich op dit moment verplaatsen. Ons hotel ligt in Quarter 1. De stad is verdeeld in 22 Quarters.
Na incheck gaan we eens een kijkje in de stad nemen. De stad is druk maar voelt toch minder hectisch aan als Hanoi. Bredere straten en in dit gedeelte minder steetfood (later in een ander gedeelte zal het weer een ander beeld geven). Dure winkels, Chanel, Prada, Hermes, Gucci, om er een paar te noemen, shopping malls en super de luxe hotels hier. We nemen een kijkje op het dakterras van de Rex (prima stadsview) en drinken een drankje. Goeie timing aangezien er een enorme regenbui losbarst. De stad is druk maar er zijn hier wel stoplichten en verkeersregelaars die enige structuur in de chaos proberen te brengen. Maar omdat het op de straten zo druk is nemen de scooters regelmatig een alternatieve route parallel aan de weg, juist de stoep.
We wandelen nog wat rond. Op de weg terug naar ons Hotel krijgen we toch nog een tropische tegen bui op ons hoofd. We eten bij Cuc Gach Guan, onderweg door iemand aan ons aangeraden. Met de taxi er naar toe. We haden even gekeken waar het lag en dachten nou moet lukken in 20 minuten. Mmm geen kennis van traffiv in HCM! Bizar. Staat soms gewoon helemaal stil, recht cd sterkste of de brutaalste. Enfin iets later dan gepland komen we in een klein donker straatje, oke, de taxi stopt we schijnen er te zijn.
Worden vriendelijk ontvangen door een Vietnamees voor een poort, we stappen binnen in echt een super leuke plek. Beneden staan een paar tafeltjes, we lopen langs een vijver met enorme karpers en veel groene planten en gaan met een trap omhoog, langs de keuken, volgend trapje omhoog en dan komen we bij een deurtje van 1.50 hoog. We bukken en komen in prachtig authentic ingerichte etage met diverse tafeltjes. De menu kaart is zo dik als de bijbel. Te ingewikkeld. We geven de bediening de vrije hand. Er worden verschillende gerechten op tafel gezet waar we met elkaar heerlijk van eten. Echt super super lekker. In Vietnam is het gebruikelijk dat je van alles en nog wat besteld en hier gezamenlijk van eet.
Was dus een uitstekende tip.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl