Ho Chi Ming 2

28 juli 2017 - Ho Chi Minh-stad, Vietnam

27 juli, donderdag
Vanmorgen na het ontbijt opgehaald door onze gids ms. Cung.
We gaan vandaag met haar op pad om de bijzondere plekken van de stad te bezoeken. We beginnen in Cholon. Al meer dan 3 eeuwen de Chinese wijk vd stad (district 5). De markten zijn hier altijd druk en je vindt er een enorme verscheidenheid aan producten. Goudvissen, zijde, specerijen, scooter onderdelen en aardewerk om maar wat te noemen. Doordat het merendeel van de grote Chinese gemeenschap hier woont en werkt telt Cholon verscheidene pagodes en tempels in Chinese stijl. Wij bezoeken er een, deThien Hau pagode. Deze tempel is gewijd aan de Thorn Hau, godin van de zee en beschermheilige van de zeelui. Hij werd begon 19de eeuw gebouwd door de Kantonese gemeenschap en is een van de populairste en rijkstversierde van de stad.
Het Swastika teken (een omgekeerd haken kruis) is een van de vele versieringen in de verschillende pagodes. Stelt het leven voor in 4 stappen, geboorte, leven, ziekte en sterven. In Azië is nr 4 dan ook ons ongeluksgetal 13. (Hitler heeft dit teken gespiegeld ).
We gaan met de fiets verder, nou ja we worden gefietst door de Chinese wijk. Super leuk om door de kleine smalle straatjes te fietsen, grotere wegen over te steken en het leven in de wijk op deze manier gade te slaan. Na de fietstocht rijden we de wijk uit. Naar district 7. We gaan de rivier over. Aan de rand vd rivier wonen de allerarmste mensen, de staat wil ze daar weg hebben. Verder staat dit district bekend om zijn rijke bewoners. Veel expats en rijke Vietnamese wonen hier en we worden geconfronteerd met de enorme tegenstellingen. We rijden terug naar het centrum. Onze volgende stop is eerst een lunch. Daarna wandelen we door de stad. We bezoeken oa het War Remnants Museum. Het museum maakt op ons een enorme indruk, dmv van foto's wordt de laatste (20 jaar) oorlog van Vietnam in beeld gebracht. Het Centrale hoofdpostkantoor uit 1886 ontworpen door de Franse architect Gustave Eiffel, de Notre Dame kathedraal uit 1883. Toen met z.n 40 meter hoge torens het hoogste gebouw in het "Franse " rijk. Gebouwd met grondstoffen afkomstig uit Frankrijk. Het herenigingspaleis, waar in de 19de eeuw de Franse gouveneur-generaal en later de president van zuid Vietnam residentie hield. We gaan op zoek naar de plek waar de beroemde foto gemaakt is in april 1975. De laatste overgebleven Amerikanen ontvluchten de stad met een helikopter naar marineschepen in de Chinese zee. Toen waarschijnlijk een van de hoge gebouwen in de stad, nu een weinig indrukwekkend gebouw wat in zn geheel bijna wegvalt naast de enorme moderne nieuwe wolkenkrabbers. Het gebouw is in een vervallen staat, er zijn stemmen in de stad die het gebouw willen slopen maar ook mensen die deze iconische plek willen behouden.
Als laatste, nog even neuzen in Saigon Square.
Het was een bijzondere dag, weer heel veel nieuwe indrukken opgedaan. Hele drukke maar interessante stad.