Chau Doc - Phnom Penh Cambodja

30 juli 2017 - Phnom Penh, Cambodja

30 juli, zondag.
Vandaag weer vroeg op, half 6.
Wij hebben geslapen bij de Victoria Sam Lodge boven op de berg (prachtige plek) en rijden nu naar het dal, naar het Victoria Sam Hotel van waar we de pont nemen naar Phnom Penh - Cambodja.
Om 07.30 uur vertrek de speedferry. Een smalle boot waar we met ongeveer 10 andere passiers en een soort van gids mee vertrekken. De boot vaart echt hard. Aan boord vullen we de verschillende aanvraagformulieren in voor de visum en betalen € 32 pp voor de visa. Na een uur varen komen we aan bij de grens. We moeten allemaal de boot uit en komen in een vervallen drijvend Vietnamees douane kantoor. Onze begeleider verdwijnt met de euro's en onze paspoorten, op een gegeven moment horen we een kreet. Oftewel we kunnen weer aan boord. Aan boord vraag ik om onze paspoorten, maar ik begrijp dat de visum nog geregeld moet worden. Oké waar en hoe, later later. Oké...
Boot vaart verder en stopt opnieuw, nu begint het me te dagen. De Cambodjaanse grens. We moeten er weer allemaal uit. En via de Cambodjaanse douane, heel veel stempels verder, onze paspoorten weer terug en kunnen we verder met onze reis. Leuk om zo over het water je te verplaatsen. Mooi uitzicht, vissers, kleine dorpjes, hutjes van riet en golfplaten en veel groen. Na 3 uur vanaf de grens doemt Phnom Peng op. De hoofdstad van Cambodja met 1.5 miljoen inwoners. De skyline laat indrukwekkende wolken krabbers zien.
Na aanmeren staat onze taxi al klaar en rijden we naar ons hotel, het Tea House Asian Urban Hotel. Gezellig hotel met zwembad en spa in het centrum gelegen. Kids hebben echt een mega kamer, wat voor de nodige hilariteit zorgt bij de meiden. Na de lunch lekker relaxen, zwemmen en een heerlijk massage in de spa.
' s Middags een klein rondje in de stad gelopen. De Wat Botum pagod (1442) de belangrijkste en oudste pagode van PP waar diverse belangrijke Camodjanen begraven liggen, Independance monument opgericht in 1958 nav de onafhankelijkheid v Frankrijk in 1953 en de Wat Langka Pagode, een kleurrijke boedisten tempel ook uit 1442.
'S Avonds eten we bij Feliz, een restaurant op de eerste verdieping in de buurt van ons hotel. Erg vriendelijke mensen en heerlijke keuken. Cambodjaanse jeuk en is dus ook heel erg lekker
Wat ons opvalt in Phnom Penh. Er rijden hier meer auto's en minder scooters. Het lijkt erop dat hier meer de westerse verkeersregels gelden en bijna geen getoeter (waren er net aan gewend). De mensen zijn erg vriendelijk en dienstbaar. Ook hier veel eettentjes op straat maar het ziet er toch allemaal wat netter en toegankelijker uit. Het oogt meer westerse, ook hier veel nieuwbouw. Bijzonder zijn de voor ons onleesbare Arabische tekens, de Cambodjaanse schrijftaal. Verder worden de prijzen veelal aangegeven in dollars ipv de locale Cambodjaanse Riel.
Temperatuur zo.n 33 graden met een lekker windje.

1. Opa:
    30 juli 2017
    Aan de foto's te zien valt het weer over het algemeen wel mee. Of maak je alleen een foto bij mooi weer?