Mekong Delta 2

29 juli 2017 - Thành phố Châu Đốc, Vietnam

29 juli, zaterdag
Na een bijzondere nacht .....
De kamers ( Ik denk een stuk of 7) zijn gemaakt in een grote rieten schuur met een punt dak van ongeveer 12 meter hoog. De afscheiding van de kamers bestaat uit bamboe platen, er zit geen plafond in de kamer, wel een raam maar geen glas alleen 2 louvre deurtjes. Over het bed een klamboe, geen airconditioning wel een ventilator. De geluiden van buiten klinken heel dichtbij. Er zijn leden van onze familie die daar allemaal geen last van hebben, ogen dicht en slapen. Ik daar in tegen hoor en zie van alles. Toen ik een soort van vuur vlinder ( of grote vuur vlieg) maar rondje zag blijven vliegen in de nok van de homestay, toch Sander maar even wakker gemaakt. Is toch bijzonder!!
Half 6 op. Ontbijt omelet met lekker broodje. Half 7 vertrekken we met onze boot naar Vinh Long (vaste land) daar staat de mini van klaar om ons naar Can Tho te brengen.
Can Tho is de hoofdstad van de Mekong met 1 miljoen inwoners.
In Can Tho stappen we over op een boot en varen we naar de floated market.
Hier worden op het water door diverse handelaren de verse groenten en fruit uit de Mekong door verkocht aan lokale ondernemers. Het is er een drukte van jewelste, niet alleen met de grote boten van de handelaren en kleinere van de detaillisten, maar ook met toeristen. Daartussen door varen nog kleinere bootjes waar je een warme kom noedels kunt kopen. Doordat de bewoners van Vietnam nu bijna allemaal beschikken over een scooter loopt de bedrijvigheid vd floated market terug. Vroeger was men veel meer van deze aanvoer (direct van h et land) afhankelijk. Wel heel leuk om te zien.
De Mekong is een uitgestrekte delta en hier is zij vrij breed. Een labyrint van water en eilanden. De Mekong ontspringt op de Tibetaanse hoogvlakte in China en loopt door Muyamar, Laos, Thailand, Cambodja en Vietnam over een afstand van 4500 km. Het is een zoetwater rivier waar de Mekong heel erg van afhankelijk is. De kleur van de rivier is rood bruinig.
Doordat China de Mekong gebruikt voor het winnen energie zijn er verschillende stuwdammen gebouwd, dit heeft gevolgen voor de Mekong.
Via een van de vele zijrivieren varen we naar een fruitteelt bedrijf en leggen we aan bij een lokale markt. Onderweg genieten we van wat we zien. Huisjes met rieten daken en dan weer met golfplaten, alle soorten aan fruit en rijk gebloemde struiken en prachtig ander groen. De vrouwen die kleding in de rivier wassen en spelende kinderen.Kortom genoeg te xien em te genoeten.
Na de stop bij locale markt rijden we verder richting Chau Doc.
Onderweg bezoeken we een crocodile farm waar we ook gelijk lunchen.
Rond 13.00 uur verder naar onze eind bestemming van vandaag Chau Doc, een rit van ongeveer 2 uur. Chau Doc is onze laatste stop in Vietnam.
Rond half 3 komen we aan in Chau Doc en stoppen bij de Chua Hang cave pagode. Deze pagode bevindt zich in een grot in de heuvel van Chau Doc. Later is er een pagode voor gebouwd. We klimmen een stuk omhoog en zien een prachtige tuin en pagode met een mega grote witte Boedha. Als we de pagode binnen gaan klimmen we steeds hoger en dieper de berg in en komen aan bij een soort grot. Het is indrukwekkend om te zien, maar zodra we weer buiten zijn en de hitte ons aanvliegt roept ons hotel op de berg. Niet veel later liggen we heerlijk in het zwembad boven op de berg. Met een fantastisch zwembad en een idem uitzicht. We kijken naar Cambodja en de ondergaande zon.