Seam Raep

2 augustus 2017 - Krong Siem Reap, Cambodja

2 augustus, woensdag.
Vandaag gaan we Angkor verkennen, we bezoeken Angkor Wat, Angkor Thom en Ta Prohm.
Met een busje met airco vertrekken we om 7 uur. Het is echt heel waar in Siem Reap en het zullen pittige wandeling zijn vandaag.
Onze eerste stop:
Angkor Wat = stad die een tempel is. Dit, echt spectaculaire complex is in de 12de eeuw gebouwd en was van oorsprong gewijd aan hindoeïstische God Vishnu. In het midden van het complex staat een tempel met 5 torens in de vorm van een Lotusknop.- centrum van het universum. De buitenmuren symboliseren de rand van de wereld en de gracht de kosmische oceaan. Heel indrukwekkend, mega complex met alleen maar prachtige beeldhouwwerken die de muren siert. Hoe hebben ze dit gemaakt zo'n 600 jaar geleden...
We klimmen naar het hoogste punt via een enorme stijlen trap. Wat een geweldig uitzicht over het complex. Overal verrassende doorkijkjes en prachtige galerijen.
Er zit hier en daar ook nog een commerciële boedist, die je tegen een kleine donatie zegent voor good luck.
We rijden nu door naar Angkor Thom.

Angkor Thom, Grote stad, is opmerkelijk door zijn omvang en is van eind 12de eeuw. De stad wordt beschermd door een 8m hoge muur van circa 12km lengte, omgeven door een brede gracht. De stad telt 5 poorten (23 m hoog) - 1 voor elke windrichting en een extra poort aan de oostkant. Alle met gigantische stenen misterieuze gezichten (4). Langs de pad van de toegangs poorten staan rijen goden aan weerszijden. Wij komen binnen via de zuidelijke poort.
In het midden van het ommuurde complex staat de Bayon tempel, bestaande uit 54 torens en 216 beelden.
Het is immiddels (10 uur) ontzettend heet, trapje op.. stijl omhoog en trapje af. We klauteren door het complex, het water loopt in straaltjes van onze rug. Maar wat we zien is echt prachtig.
We lopen door naar Baphuon. Een pyramidevormige hindoeïstische tempel, symboliseert de berg Meru ( mythische woonplaats vd goden). Via een langerekt looppad lopen we tempel in. Ook hier weer omhoog en omlaag. Op de top schijnt ooit een gigantische toren gestaan te hebben. De tempel is beschadigd en er wordt hard gewerkt aan de restauratie. Aansluitend lopen we via een bospad door naar het Olifanten terras. Dit meer dan 300mtr lange gebouw, is versierd met gebeeldhouwde bas reliëfs en olofantenbeelden. Het terras werd vooral gebruikt voor koninklijke toeschouwers van militaire en andere parades.
Onze chauffeur staat ons aan het einde van het Olifantenterras op te wachten. Heerlijk koud water en airco. Warm!!!!
Onze laatste stop is Ta Prohm.
Ta Prohm is wel het meest mysterieuze tempelgebouw van Angkor. Het was van oorsprong een boedhistisch machtig klooster. Op zijn hoogtepunt bezat het meer dan 3.000 dorpen en werd het onderhouden door 80.000 werknemers (hoge priesters, tempeldansers en monniken).
De Fransen begonnen met de restauratie in de koloniale tijd. Ze probeerde om Ta Prohm in zijn toenmalige toestand te behouden en voerden een beperkte restauratie uit waarbij ze zo min mogelijk oerwoud omkapte. Het gevolg hiervan is dat de tempelgebouwen zijn overwoekerd door de wortels van enorme banyans bomen. Het is een hele mysterieuze bedoeling, zo bizar. Het complex is bijna vernietigd, verzwolgen op sommige plekken door de wortels van de bomen dit levert heel veel bijzondere plaatjes op.
Buiten de bijzondere aanblik, ligt de plek in de bossen een welkome ontsnapping aan de zon.
Als we alle plekjes bijzondere hebben lopen we terug naar de ingang waar onze taxi wacht.
Terug naar het hotel. Rond 1 uur terug in Siem Reap. We lunchen, gaan lekker zwemmen, lezen en niets doen de rest van de dag.

1. Opa:
    2 augustus 2017
    Hindoeïstisch Vaticaanstad? Indrukwekkend . Bomen die over tempelcomplexen groeien dat moeten wel heilige bomen zijn!!