Phnom Penh

31 juli 2017 - Phnom Penh, Cambodja

31 juli, maandag
Vanmorgen om 09.00 uur met de tuktuk op pad. Hier in Cambodja rijden heel veel tuktuk's, een scooter met eraan gekoppeld een ijzeren bakje met dak waar je met 4 personen in kunt zitten. Tuktuk's hebben we in Vietnam niet gezien.
Vandaag bezoeken we de killingfields. Eerst rijden we een stuk door Phnom Penh , ook hier weer een druk straatbeeld. Veel verkoop op straat van fruit, groente en vlees. We zien karretjes waar een soort pers op staat, suiker stengels worden uitgeperst en gekocht door de locals, ziet er niet echt uit van ja lekker. Waar gisteren nog de straten breed en overzichtelijk waren rijden we nu weer in een gekrioel van auto's scooters en tuktuk's. Maar wel met verkeerslichten.
We komen aan bij Choeung Ek, ook wel de killing fields of velden des doods geheten, is een agrarisch gebied ongeveer 14 km ten zuiden van Phnom Penh in een boomgaard. Gevangenen van Tuol Sleng werden hiernaartoe gebracht en omgebracht. Om kogels te sparen sloegen de Rode Khmer kinderen dood door ze tegen bomen aan te slingeren of bij ouderen door hun hoofden met de achterkant van geweren in te slaan. Ook doodbloeden werd veel toegepast. Minimaal 20.000 mensen zijn hier omgebracht tussen 1975 en 1979. Choeung Ek was slechts één van de vele killing fields (velden des doods) in Cambodja. In totaal zijn er tijdens het schrikbewind van Pol Pot 1.7 miljoen mensen vermoord en of aan verhindering en uitputting overleden, bij 25 % vd bevolking.
Met een Nederlands gesproken audio tour lopen we over de paden van deze "tuin". Geen woorden voor, heel heel indrukwekkend. Ongelofelijk dat dit in dit land zo kort geleden nog maar heeft plaats gevonden en hoe snel dit land hiervan aan het opkrabbelen is. We zijn allemaal sprakeloos en moeten het zien te plaatsen in de tijd de omgeving en in onze emotie. Met tuk tuk terug in de hectiek vd stad.
Wat Phnom (Phnom betekent heuvel in het Khmer) is een tempel (wat) en ligt op een door mensen gemaakte heuvel van 27 meter hoog in de stad Phnom Penh in Cambodja.

Wat Phnom werd gebouwd in 1373 om vier Boeddhabeelden te huisvesten die volgens de overlevering hier door de Mekong aangespoeld waren en gevonden werden door een vrouw genaamd Penh. Het is voor veel Khmers een zeer heilige plaats. De grond van de tempel bestaat uit meerdere gebouwen, die allemaal een aantal keer vernietigd en opnieuw gebouwd zijn. In de Wat staan heel verschillende Boedha' s, kleine en grote. Veel kaarsen en bloemen. Onze tuk tuk driver is met ons meegelopen en kan ons veel vertellen over deze Wat.
We rijden langs het centrale postkantoor en met als in HCM is dit een gebouw naar Frans ontwerp, ook zien we aan de verschillende gebouwen in de stad de Franse invloed. We rijden door naar de Central market.
De Centrale Markt (Psar Thmay) is de grootste en drukste overdekte markt van Phnom Penh. Het donkergele gebouw is gebouwd in 1937 en ontworpen door Franse architecten in de art deco-stijl. Het gebouw is zo ontworpen dat het zelfs in het warmste deel van de dag koel blijft. We lopen er even doirheen maar zijn wel klaar met de markten. Wel gaaf om dit bijzonder gebouw even van bonnen gezien te hebben. Uiteraard niet alleen binnen koopwaar, kleding, tassen, sieraden horloges en wat allemaal nog meer, maar ook er omheen. Als we uit de market komen zijn we even onze tuk tuk driver kwijt, had natuurlijk niet verwacht dat we al zo snel uit gewinkeld waren. Maar uiteindelijk komt dit natuurlijk ook weer goed. Heb toen maar een leuke rugzak gekocht, stond me al de hele tijd zo gezellig aan te staren. Uiteraard weer niet goed onderhandeld....
We rijden naar de boulevard van de stad, nemen afscheid van onze geweldige tuktuk driver en gaan lunchen en water drinken heel veel water. Pfff warme dag. Na de lunch lopen via het koninklijk paleis en de zilver pagode terug naar het hotel. Eigenlijk hadden we de zilver pagode willen bezoeken maar we zijn niet correct gekleed. 2 opties terug naar hotel en ons omkleden of lekker niets doen bij het zwembad. We kiezen voor het laatste. Heerlijk zwemmen en relaxen na een dag met weer heel veel mooie en bijzondere indrukken. Gegeten bij Casablanca. Top locatie. Een Marokkaanse restaurant op de eerste etage streeft 278 kruising 163. We konden het eerst niet goed vinden maar met enige doorzettingsvermogen is het toch gelukt en geen spijt! Wat een heerlijk sfeertje. Live piano muziek en fantastische keuken en wat zijn de mensen hier toch lief en vrienden. Heerlijke afsluiting van Phnom Penh. Kortom Cambodja wat ben je bijzonder.