Mekong Delta.

28 juli 2017 - An Bình, Vietnam

28 juli, vrijdag.
Om 07.45 uur opgehaald. We verlaten HCM en gaan naar de Mekong Delta.
Om 10.00 uur komen we aan in het dorp Cai Be. In de Mekong Delta wonen 19 miljien mensen. De grond in de Delta is erg vruchtbaar. In sommige streken levert het fruit meer op dan de rijst. In het noorden oogst men 1 x per jaar de rijst, hier in het zuiden 3 x per jaar. Het fruit is heerlijk in Vietnam. Ananas, longan, lychies, watermeloen, guava, jackfruit, papaya.
Cai Be oogt welvarend. Drukke straatjes maar ook mooie huizen.
Aan de waterkant ligt een smalle houten boot voor ons klaar, met kapitein. Wij vertrekken en steken de Mekong over, we varen langs een kleine drijvende markt. De boten hebben een hoge bamboe stok met in de top de producten die ze op de boot verkopen.
We stoppen bij een klein eilandje waar we met fruit en muziek welkom worden geheten. Beetje toeristisch maar toch wel leuk, er barst ook net een tegenbui los, dus we zitten goed. We varen verder de mekong, ergens op het water gaan we met een roeiboot verder, een locale vrouw roeit ons door de kleine zijtakken van de Mekong. Mangrove bomen en diverse fruitbomen bepalen ons beeld. Echt heel leuk. En zo stil. Het regent een klein beetje maar dat maakt ons niets uit.
Na deze geweldige tocht worden we weer opgepikt door onze boot en varen we verder naar Vingh Long op dit eiland bevindt zich onze homestay. Hier aangekomen gaan we eerst lunchen en onze kamers bekijken. Geweldige homestay, een huis op palen met een rieten kap zonder zijkant is het restaurant er naast staat een grote rieten schuur met diverse kamertjes. De lunch is heerlijk, een gefrituurd visje uit de Mekong, genoemd elephants ears. Er wordt ons voorgedaan hoe we dit moeten eten.
Gaan we met de boot de plaatselijke omgeving verkennen. We bezoeken een bedrijfje waar van cocos snoepjes gemaakt worden, rijst wafels, rijst wijn en nog andere lokale producten. Ook bezoeken we een steenfabriek waar stenen en potten gemaakt worden. Weer zijn we verbaasd dat dit allemaal nog bestaat. Mensen die met handen hompen klei in een mal plakken. Als ze uit de mal komen, worden ze een voor een glad gemaakt. Na 2 dagen drogen gaat het voor 20 dagen de oven in. Bizar.

Na de brickfabric terug naar Vingh Long, we maken met de gids een fiets tocht over dit prachtige eiland.
Nu aan een welverdiend biertje.

1. Ronald:
    28 juli 2017
    Wat een overweldigend reisverhaal.
    Onze nieuwe Floortje . Ik kijk uit naar de volgende dagen .
    Wij zijn intussen aan het voorbereiden voor onze vakantie start. Maandag vertrekken we met een ons zeiljacht richting Stellendam waar we via de uitloop van het haringvliet uit komen op de Noordzee . Voor de rest kunnen jullie het zelf wel invullen