Hue

15 juli 2017 - Hue, Vietnam

15 juli zaterdag
Gisteren on 22.00 uur met de nachttrein vertrokken van Hanoi naar Hue.
We weten inmiddels hoe het werkt dus minder spannend. Ons slaapzakhoesje uit de rugzak. Met onze handige Kruidvat washandjes een snelle wasbeurt. En hoppa gestrekt...nou ja bijna iedereen behalve Sander. Maar ja Sander kan dan ook weer overal slapen en past zich aan. Rammelende deur, niemand schijnt er last van te hebben, maar met een slipper er tussen is het probleem opgelost. Nu lekker slapen....Schijnbaar rijden we door bergen en het voelt als de Efteling attractie 'de vliegende Hollander', de trein gaat langzamer rijden en dan opeens heel snel naar beneden. De eerste keer schrik ik me rot, maar de rest vd familie slaap gewoon verder, de tweede keer voel ik het wel maar laat het dan ook maar over mee heen komen. Uiteindelijk prima nachtje. Om 10.40 uur aankomst Hoe.
Als we trein uitstappen merken we gelijk het temperatuursverschil, de zon staat hoog aan de hemel, het is nog warmer als in Hanoi.
De transfer naar hotel is weer prima geregeld, de taxi staat klaar. Na aankomst in het hotel laten we het hotel even voor wat het is, we gaan eerst wat eten.
Onze eerste indruk, vriendelijke stad minder schreeuwerig en druk als Hanoi. Na de lunch terug naar het hotel, de nemen een lekkere douche. De meiden willen graag een middagje zwembad en Sander en ik trekken er op uit. We wandelen naar de Citadel van Hue. De in 1993 tot werelderfgoed uitgeroepen Citadel werd in 1805 door keizer Via Long gesticht. Deze enorme vesting omsluit drie concentrische steden; de Burgelijke, de Keizerlijke en de Verboden Purperen stad. Het is indrukwekkend wat een prachtige stad. Na de citadel lopen we verder op onze route, we besluiten via een tussendoor route de perfumerivier te bereiken om met een bootje over te steken. We komen in een gedeelte van Hue terecht waar geen enkele toerist loopt. Hmmmm wat nu, we lopen door want zij toch ook wel weer onder de indruk van wat we zien en voelen ons niet ongemakkijk. Het is een soort markt, veel groente en fruit uitgestalt in grote ronde platte manden. De locale bevolking toetert op de scooter zich een weg tussen lopende en rijdende Vietnamezen. Al zittend op de scooter worden de aankopen voor het avondmaal gekocht. We zijn onder de indruk, helemaal leuk alleen geen pontje gezien. Moet ook eerlijk zeggen toen Sander een klein steegje in wilde schieten ik niet enthousiast riep ja leuk ik kom eraan. Dus we zijn doorgelopen en hebben de oversteekplaats dus gemist. In de brandende zon nog een stuk gelopen over de brug terug naar ons Hotel. De meiden hebben lekker relaxed aan het zwembad. Met elkaar drinken we wat. Straks lekker douchen en dan gaan we lekker eten in Les Jardins de la Carambole. Is ons aangeraden door reizigers die we onderweg tegen zijn gekomen.
Morgen om 09.00 uur worden we opgehaald door een taxi. Met deze man vandaag al afspraken gemaakt over de route ( en prijs) zoals wij hem willen rijden naar Hoi An, aangezien we nog wat plekken van Hue willen zien.