Easy Riders dag 1.

21 juli 2017 - Thành phố Buôn Ma Thuột, Vietnam

20 juli, donderdag.
Om half 9 staan er 3 motoren voor het hotel de vierde is nog onderweg. Vandaag is de eerste dag van onze 3 daagse motortocht van Nha Trang naar Dalat.
Onze koffers worden eerst in een plastic zak verpakt en dan achter op de motor gebonden, helm op en gaan.
Onze eerste stop zijn de Chamtoren van Po Klong Garai in Phan Rang Thap Cham. Het zijn heilige torens met bijgebouwen in het voormalige koninkrijk Champa, waarvan de bouwdatum terug gaat tot de 8st eeuw. Deze bouwwerken behoren tot de oudste archeologische Cham overblijfselen van het land.
We rijden door verschillende dorpjes en steden. Net buiten Nha Trang stoppen we bij een vis afslag. De vis wordt direct uit de boot op een markt verkocht. Vele bijzondere vissen en schelp dieren gezien. Levendige handen. Met indrukwekkende vergezichten zo rijden we door de bergen via de ,door locale bevolking genoemde, banana pas. Omdat de bergen vol staat met bananen bomen. We stoppen langs rijst velden welke vol staan met rijst. Deze rijstvelden zijn verder in hun groei en zijn bijna klaar om geoogst te worden. In dit gedeelte v Vietnam wordt er 2 x per jaar geoogst, de grond is hier heel vruchtbaar en ze kunnen de velden makkelijker met water voorzien dan in de bergen in het Noorden waar maar 1 x per jaar geoogst wordt. We stoppen bij een cashew verwerking bedrijfje. We begrijpen nu waarom deze nootjes zo duur zijn. Heel veel handwerk. We kopen een pond nootjes voor 150.000 dong is gelijk aan euro 5.80
Langs de kant staat een vrouw die avocado s koopt van locale families. Zij verkoopt het weer door. We proeven er een, zo onzettend lekker, minder melig en veel smaakvoller als in Nederland.
We rijden langs een rubberplantage en ook hier stoppen we even. Rond half 5 in Nuon ma thuat bij ons hotel 'Eden'.
Het is een heel basis eenvoudig hotel. We gaan eerst op zoek naar een biertje want dat hebben we wel verdiend. Wat opvalt in deze drukke stad met heel veel groen is dat er veel café's zijn maar ze verkopen er alleen koffie en softdrinks. Uiteindelijk vinden we een plekje.
Rond 19.00 uur gaan we met onze bikers eten bij een restaurant van een vriend van een van hen. Nu hebben we echt Vietnamees gegeten! Alleen maar Vietnamese mensen waarvan 80 % man. Onze easy riders bestellen de maaltijd. We eten beef, aangezien dit de enige vlees soort is in dit restaurant. Er hangt dan ook een halve koe in een soort van verwarmde glazen vitrine waarvan steeds een stuk afgesneden wordt ter bereiding. Onze tafel wordt eerst gevuld met een krat je niet, een grote emmer met ijs waarin 1/4 vd flesjes verdwijnt. Daarnaast volgen diverse borden met verse groente, met vlees en uien en rijstbrood met seasam. Dit is een groot rond dun brood wat doet denken aan een grote seasam wasa cracker en een salade van gekruid beef en verse groente en rijstpapier. We volgen de instructies van onze riders en hebben een heerlijk maaltijd en super leuke gesprekken. Leuk on te zien hoe onze meiden hieraan deelnemen. Als we het restaurant uitgaan regent het. We lopen terug naar ons Hotel. We maken kennis met een boom die alleen s nachts bloeit. Hoe bijzonder. Wat een heerlijke dag.

1. Karen:
    21 juli 2017
    Wat zullen jullie genieten! Veel plezier....
  2. Liesbeth:
    21 juli 2017
    Geweldig doe voorzichtig op de motoren.
  3. Opa:
    21 juli 2017
    Ik mis een foto van die stoere familie