Arequipa - Colca Canyon

22 juli 2019 - Chivay, Peru

Rond 7.30 uur opgehaald met een klein busje.

Vandaag gaan we naar de Colca Canyon. Een rit van ongeveer 4 uur, over een pas van 4879 meter boven zeeniveau. We moeten goed drinken en eventueel coca  bladeren kauwen om hoogte ziekte te voorkomen. Uiteraard liters water mee, en ipv coca bladeren cocacandy s. We verlaten Arequipa en reizen omhoog door het Atlas gebergte. Onderweg droge kale bergen met enorme cactussen en ontmoeten onze eerste lama's, alpaca's en vicunas. Uiteraard wat leuke kiekjes kunnen maken. Gelukkig heeft niemand echt  last van de hoogte. Rond half 1 komen we aan in Chivay, de hoofdstad van de Colca Canyon. We zitten nu midden tussen het gebergte en de vulkanen, waarvan er 1 regelmatig een enorme rookwolk produceert. De mensen verbouwen hier verschillende gewassen zoals quinoa, maïs, ui, knoflook aardappels en vast nog veel meer. Dit alles op terras vormige plateaus, net zoals in Azië.

In Chivay worden we opgepikt door een locale taxi en reizen we verder naar een van de oudste dorpjes in de Colca, Coporaque. We zitten inmiddels op 3.580 met hoogte. We slapen bij Armanda en Fredy een locaal verblijf. Dit verblijf bij Freddy en Amanda thuis is heel basic. We slapen in 2 heel eenvoudige kamers. Met kleine raampjes waar bijna geen licht binnen komt, kortom het is er donker en koud. Onze bedden zijn bedekt met zware dekens, ben heel benieuwd hoe we slapen. Er is wel stromend water en elektriciteit. Amanda heeft de lunch voorbereid in haar huis. Een heerlijke soepje met quinoa en diverse groente en als hoofdgerecht alpaca rijst broccoli en een aardappelpuree. Heerlijk.

S middags lopen we met de dochters van Amanda naar beneden tussen de koeien, door de akkers. Best een steile tocht van ongeveer een uur naar beneden. Daar zijn termaal baden. Heerlijk met zn allen in gezeten. Gewoon heet!

S avonds een heerlijke kippensoep hebt en en rond 8 uur in bed. Het is hier om 6 uur donker en echt koud. Snel tandjes gepoetst en heel veel kleding aan en hups in bed. Letterlijk onder de wol.