5 augustus zondag

8 augustus 2018 - Potgietersrus, Zuid-Afrika

Om 07.00 uur aangekomen op Johannesburg. Geld gewisseld, rands voor in Z A en Botawaansa Pula.
Auto opgehaald bij de verhuur. Al met al rond een uurtje of 10 op pad.
Witte Toyota 4WD. Prima auto. Weer even wennen links rijden. In het begin regelmatig de ruitenwissers aan ipv de knipperlichten maar verder gaat het uitstekend. Op een x aantal flinke wegtrekkers vd bijrijders na...leve de Temazepam!🤔Via de higway rijden we tot Mokopogno. Hier draaien we een gravelweg op. Het is een rode stenige hobbelige zandweg. Lijkt wel of we in een centrifuge zitten. Hobbel hobbel en uitwijken voor grote stenen en diepe kuilen. Na ongeveer 11km binden we het bord Thabaphaswa Mountain Sanctuary.
We rijden een nog smaller zandpad op wat omhoogloopt. Zitten we wel goed? Je ziet niets of niemand en rijden door. Dan komen we uiteindelijk weer een bordje tegen en zien we een houten huisje met een pijl receptie. Nou dat zou het dan moeten zijn. Om ons heen is het een zanderige heuvelachtig landschap met bomen en struiken. Het is winter begin vd lente maar de bomen zijn allemaal nog kaal ook heb ik nog geen enkele accommodatie gezien.
We lopen naar het houten gebouw en ontmoeten John de beheerder. Zijn wij hier goed? De wat oudere rondborstige zuid Afrikaan verwelkomt ons gastvrij. Wij zijn op de juiste plek. Als we naar links kijken zien we een typisch Afrikaanse buiten plaats met stoelen en een grote vuurplaats onder een halfrond hoge rieten overkapping.
Er tegenover staat een geel met blauw gebouwtje.
Verder niet veel andere accomodaties.
John vertelt ons een stukje vd zandweg terug te moeten rijden en bij een splitsing naar links. We rijden een stukje terug om laag en vinden onze  cot house.
Geweldig! Een prachtig klein hutje. Met 4 bedden een klein keukentje en een douche met toilet.  Buiten een vuurplaats  en een op houtgestookte buitendouche afgeschermd met gedroogd gras en een soort van buiten keuken. Er is hier geen elektriciteit en het water komt via een bron gewoon uit de grond.
Het lijkt wel of we 100 jaar terug in de tijd zijn.
We rijden na de auto uitgepakt te hebben terug naar het hoofdgebouw. Het is te warm en te stijl en te ver om het op dit tijdstip te lopen. We drinken wat kouds. En komen even bij van onze 1e dag. Sander en Floor wandelen nog een stukje naar een watertje. Thabaphaswa Mountain Sanctuary is een prachtig natuurgebied met veel rotsen. Het is een oase van rust aan de voet van de Thabaphaswa mountain. Hier zou je al een paar dagen kunnen vertoeven.
Rond 6 uur wordt het al donker. Vuurplaats wordt aangemaakt voor het avondeten.
John laat ons een lokale lekkernij proeven een gefrituurde rups .....oechh
We slikken het dapper door.
Floor is al angstig voor het hoofdgerecht, maar gelukkig worden er heerlijke gerechten klaargemaakt op de braai.
Wat een geweldige plek.
Na ons diner terug naar onze cot house.
We hebben hout meegenomen en maken nog een vuur in onze vuurplaats achter ons cot house. We kijken naar de prachtige sterren hemel en kletsen gezellig met elkaar.
Wat een geweldige 1e dag.

1. Jet:
    8 augustus 2018
    Nu al kippenvel Saskia!
    Goed begin is t halve...