Siem Raep

5 augustus 2017 - Guangzhou Shi, China

3 augustus, donderdag
Prachtig weer 33 graden, heet dus.
Vanmorgen weer met onze taxi op pad. We vertrekken om 07.00 uur en pakken nu de volgende tempels in Angkor:
East Mebon
Ta Son
Neak Pean
Preah Khan
Deze tempels zijn kleiner maar niet minder de bijzonder. We zijn hier u dus willen we ze toch zien. Lotte blijft in het hotel, Floor gaat met ons mee.
De eerste tempel, East Mebon. Drie torens op een terras van 3 lagen met op de hoeken grote olifanten. We zijn de enige hier en lopen op ons gemak rond. Niet enorm indrukwekkend in vergelijking met Angkor Wat en Thom.
Volgende stop is Ta Som, deze tempel is ook weer op diverse plaatsen overwoekerd door bomen. Een van de toegangspoorten is zelfs helemaal vermorzeld door enkele bomen. Blijft echt heel bijzonder om te zien. Ta Som ligt niet op een verhoging maar in een bos. Ook hier nog geen of bijna geen toeristen en dat is ook wel weer lekker. Dan rijden we naar Neak Pean. Dit is een kleine tempel eigenlijk niet echt heel bijzonder. Je kunt er niet in, het ligt minden in een vijver waar je gedeeltelijk omheen kunt lopen. Wat wel bijzonder is, is het pad er naar toe. Dit is een lang pad van ongeveer 200 meter. Het pad is een houten pad wat een groot meer doorkruist. Omdat wij in het regenseizoen zijn, staat dit meer vol met water, in de zomer is dit een droge kale vlakte.  Aan het einde van het pad zie je in de verte de tempel. Het meer is niet heel diep en er staan hele bijzondere bomen, met grijs witte stammen zonder bladeren. Het geheel doet  mysterieus aan, wat zijn dit voor bomen, zijn de bomen dood?
Na Neak Pean rijden we naar de laatste tempel die we gaan bezoeken de Preah Khan.
Preah Khan is weer een iets grotere tempel. Er zijn hier 4 toegangspoorten, wij komen via de noordelijke poort binnen. Lopen naar het centrum van de tempel waar een soort bol met punt staat. Van daaruit kun je 4 verschillende kanten vd tempel in. Tenminste zo is dat vroeger geweest. Ook hier is er veel ingestort en zwaar beschadigd. Er wordt hard gewerkt aan de restauratie van Angkor, na het Pol Pot regime is hier een start meegemaakt. Er moet nog heel veel gebeuren, ondanks dit feit maken de tempels enorme indruk op ons.
We worden aangesproken door een beveiliger die ons mooie plekjes laat zien om foto's te maken. Nou allemaal een beetje te, we laten het over ons heen komen en uiteindelijk blijkt dat hij voor deze bijzonder info natuurlijk een fooi wil.
We komen uit bij de oostzijde van de tempel en daar staat echt een mega boom die dwars door en over de tempel loopt. Echt prachtig. Buiten om lopen we terug en komen nog meer verwoestende bomen tegen. Ook deze plek hadden we niet willen missen.
We rijden terug naar het hotel. Door Azie rijden is een feestje. Ik kan er geen genoeg van krijgen, zoveel te zien onderweg. Wat slepen die mensen allemaal niet mee op hun scooter en tuktuk. Ook langs de weg is van alles te zien, er wordt van alles verkocht langs de weg, niet alleen in de stadje en of dorpjes maar gewoon overal. In dit straatbeeld valt bijvoorbeeld op dat er regelmatig naast de gebruikelijke fruit en noedel verkopers, ijzeren rekjes langs de weg staats met allemaal smoetzige flessen. Wat blijkt zit gewoon benzine, verkopen ze aan de scooter en tuk tuk rijders. Of vrouwen met 2 maanden op hun schouders, die ze dan afdoen en gehurkt aan de kant vd weg gaan zitten. Sommige verkopen fruit andere gekookte eieren. Later leren we dat in die eieren een klein kuikentje zit, het ei wordt gekookt. Ze eten het gekookte kuikentje met limoen en munt.
Rond 11 uur terug in het hotel. Lekker wat drinken en even zwemmen. Vervolgens gaan we lunchen bij de Missing Socks. Waren hier op de eerste dag al geweest, was goed bevallen en de koffie is hier ook zo lekker...
' Middags gaan wij, de meiden, lekker tutten, langs de manicure. Terwijl we er zitten barst er een enorme regenbui los. Gelukkig zitten we binnen en duurt de bui maar even. Nadat wij er weer tip top uitzien wandelen we terug naar het hotel. Hier relaxen we verder bij het zwembad. Borrelen we en spelen ons vakantie spel Pass the Pigs. s 'Avonds eten we bij Pu. Onze laatste Cambodjaanse avond, hier kun je ook zo fantastisch eten.
Op de terug weg naar het hotel lopen we nog even over de night market. Hoe anders dan de night market in Hoi An. Redelijk georganiseerd en minder geschreeuw en drukte.
In hotel drinken we nog een drankje. Morgen worden we om 08.30 uur opgehaald voor onze vlucht naar huis.
Wat hebben we een fantastische heerlijke vakantie gehad. Op heel veel mooie en bijzondere plekken geweest. Genoten van de mensen, hun gastvrijheid, vriendelijkheid en heerlijke keuken.
Ook geschrokken van de enorme tegenstellingen in het land. In de stad zie je welvaart en heel heel veel eenvoud en of armoede. Zowel in Vietnam als Cambodja. Ons verbaasd, als je je realiseert dat er in beide landen nog zo kort geleden enorm gevochten is, hoe snel een land zich dan weer kan ontwikkelen.
Het waren 4 geweldige weken!

1. Suzanne:
    6 augustus 2017
    Dank jullie wel voor de geweldige verslagen. Ik ga ze missen haha!
    Liefs Suzanne