Lima

18 juli 2019 - Lima, Peru

18 juli

Heerlijk geslapen! Na een lekker ontbijtje klaar om Lima te gaan ontdekken. Om 0900 uur worden we opgehaald door Alexandra onze gids voor vandaag. Een spontane jonge Peruaanse meid.

We lopen naar de  Surquillo markt. Hier een enorme diversiteit aan unieke Peruaanse vruchten geproefd, zoals camu camu (berries) tumbo, granadilla, tuna (cactus fruit) lima (ruikt naar limoen, smaakt anders ) pepino (cucumber) mamey (soort mango) chirimoya (queen, gebruikt in de Pisco) en als laatste de pacae een hele grote groene boon waar in een soort zwarte bonen zitten bekleed met wit vruchtvlees, smaakt een beetje naar lyche. Voor het eerst coca bladeren gekauwd oefff bitter, vies. Gelukkig zijn er candy's van gemaakt dus die hebben we maar gekocht in de hoop dat deze beter smaken.

Ook diverse snacks geproefd: cancha chullpi (gepeperde corn), inca corn or mote, chyfles (bananenchips) of chyfles dulce (sweet bananas). Naast kramen met groente, fruit, kruiden, kippen, vis en vlees ook kramen waar ze alle ingewanden van het beest once to be verkopen, zeg maar van de maag tot aan zn tong en ogen. Mooi om het verhaal hier achter te horen en zo ook meer van de cultuur van het land te begrijpen. Zo werd vroeger aan de slaven uit Afrika alleen de lefts over van het geslachte dier gegeven, hier is een bepaalde nog steeds bestaande eet cultuur uit voort gekomen.

Daarna met de bus naar het historische centrum vd stad, het San Martin plaza en Plaza Major. Hier staan prachtige koloniale gebouwen, zoals  het regeringspaleis, het Gemeentepaleis en de Kathedraal. Met Alexandra genoten van een fantastische lunch op plaza Major, de Peruaanse keuken heeft ons verrast. Diverse tapas besteld om kennis te maken met zoveel mogelijke lekkers. Terug met de bus, beetje heel erg druk ook wel weer grappig was, naar Miraflora waar we rond half 5 opgehaald worden voor onze transfer naar Arequipa.

1. Liesbeth dolf:
    19 juli 2019
    Klinkt al goed 😀 😘
  2. Opa:
    19 juli 2019
    Ik houd het toch maar op de bekende onderdelen van de dieren!