Koffie route dag 1- 30 juli

30 juli 2019 - Huacaybamba, Peru

08.00 uur met de taxi & gids Oscar opgehaald in Ollantaytambo. We rijden ongeveer 2.5 uur tot we bij het begin van onze wandelroute aankomen. Je moet je voorstellen de taxi stopt ergens op een bergweg, ja jullie zijn er, oke.... Dus rugzak op en achter onze gids aan de berg op. Het is warm, paden zijn smal en stijl maar wat een prachtige omgeving. Af en toe moeten we toch echt even stoppen om water te drinken en op adem te komen. Na ongeveer 2,5 uur komen we aan in Huacayupana op 1650 meter hoog, in de homestay van koffieboer Alejandro. We hebben een eenvoudige kamer met klamboe, douche en toilet. De vrouw van Alejandro maakt een fantastische lunch voor ons. Heerlijke guacamole, avocado in overvloed hier, soepje, en kip. Het smaakt ons prima na zo.n zware hiking.

Na de lunch een uurtje even helemaal niets anders dan lekker genieten van het uitzicht. Vervolgens gaan we de koffie plantage van Alejandro bekijken, weer klauteren en klimmen nog verder omhoog. Daar doorlopen we het het hele koffieproces, eerst zelf bonen plukken, dan naar de "fabriek" van Alejandro, waar de bonen worden ontdaan van de 1 vlies. De schillen/vliesjes worden hier gescheiden van de bonen. De bonen gaan via een pvc pijp naar beneden naar het huisje van Aejandro. Daar worden ze 1 dag gefermenteerd en vervolgens op grote tafels gedroogd. Hier stopt het koffie proces, de bonen worden dan verkocht aan een coöperatie die de bonen van de 2e vlies ontdoet en vervolgens roostert. Om ons te laten zien hoe het proces verder verloopt gaan we deze 2 laatste stappen hier uitvoeren. Was leuk, en uiteraard onze eigen geroosterde koffie geproefd.

1. Opa:
    2 augustus 2019
    Tuin uitbreiden voor koffie plantage?