Easy Riders dag 3

22 juli 2017 - Đà Lạt, Vietnam

22 juli zaterdag.
We hebben geslapen in een klein eenvoudig hotel aan het meer Lac Lake. Gisteren toen we aankwamen regende het heel hard maar vanmorgen schijnt de zon en zien we de schoonheid van het meer. De lokale bevolking vaart in hele kleine bootjes, eigenlijk meer een grote kano, op het meer om vis te vangen. Je kunt hier een rit op een olifant maken. Vroeger leefden deze hier in het wild en werden ze getemd door de lokale bevolking. Nu mag dat niet meer en zijn de olifanten beschermd vanuit de staat. Omdat het toch best uniek is om op een olifant te rijden hadden we besloten om een rit te maken. Maar het gaat hier echt op z.n Vietnamees, of te wel niet georganiseerd/ gestructureerd. Wij zouden om half 9 een rit maken maar blijkt omdat andere mensen dezelfde rit geboekt hebben. Na een uur wachten besluiten we het voor gezien te houden. Ons programma loopt anders helemaal in de soep en de weersverwachting aan het einde vd dag zijn niet goed. We vertrekken om half 10. Onze eerste stop is vlak bij, de M'nong Ethnic minority, s . Deze mensen leven in de zo genaamde longhouses. Huizen op palen gemaakt van bamboe. Met een vuurplaats onder het huis en de dieren rondom het huis. Zoals varkens, kippen, honden en katten. Voor hun huizen ligt de rijst te drogen en hangen de visnetten. Deze mensen leven nog heel basis. Bijzonder alleen de satelliet schotels op sommige huizen, wij kumnen dit moeilijk plaatsen.
We rijden verder over een bumpy road. Flinke gaten in de weg, berg op en berg af weg, zere billen!! Maar wat een prachtige heuvels. 1000 meter boven zeeniveau. Avocado bomen, koffie plantages, bananen bomen en rijst velden, we kunnen er geen genoeg van krijgen. Op de top van een van de heuvels lunchen we bij een Vietnamees hutje, niemand spreekt hier Engels. Onze riders bestellen eten voor ons allemaal. Kip, beef, porc, morning glory wij carlic and steamed rice. Het eten met stokjes gaat ons steeds beter af en alles smaakt weer heerlijk. Zo puur en smaakvol. Na de lunch verder over de pumping road. We stoppen bij een koffie plantage. Nou ja plantage. Je stopt gewoon langs de weg en loopt gewoon de struiken ca de plantage in. Er worden verschillende bonen geteelt, de Arabica, de Robusta, en Mista. Ook zijn er struiken die geënt zijn op een mix Arabica/Robusta. We bezoeken een silk fabric en een wezel coffee fabric. Hier eten wezels koffie bonen, door de enzymen in de spijsvertering krijgen de bonen een andere smaak wanneer zij uitgepoept worden. De bonen worden uit de poep gescheiden, gepeld en geroosterd, heel heel erg smaakvol!
we rijden over een rivier. We stoppen midden op de brug, onder ons drijft een dorp. Deze mensen zijn afkomstig uit de Mekong Delta en hebben zich hier gevestigd. Ze kweken vis. Bijzonder om te zien zo'n drijvend dorp. Onze laatste stop is de olifant waterval. Helaas is het nu gaan regenen maar he..daar laten wij ons niet door van weerhouden. Regenpakken aan en gaan. We klauteren over gladde stenen in de regen naar beneden, we staan onder aan een gigantische waterval. Het geluid is enorm, je kan elkaar bijna niet verstaan. We zijn ook de enige hier.
Een van onze Riders weet een paadje zodat je onder de waterval uitkomt, ook dit is weer een belevenis op zich. We klauteren viia donkere smakle natte glibberige gangetjes ons een weg verder naar beneden. Wouwwwww waanzinnig, wat een kabaal en wat een water...door de wind wordt een het water van de waterval de grot in geblazen of dat we onder een mega regendouche staan. Tot onze onderbroek nat maar wat een avontuur. Ook hier zijn we weer de enige toeristen, het voelt als onze waterval..
We klauteren weer terug omhoog. En vervolgen de route naar het eind punt, Dalat.
Ons hotel is de Crazy House, dit hotel is door de meiden uitgezocht, staat in de top 10 van hotels om bezocht te moeten hebben. Onze Riders verklaren ons voor gek. Maar he...past wel bij ons. Het hotel is idd crazy!
We hebben geweldige kamers, met open haard. Want ja de temperaturen zijn hier anders, koeler zo rond de 20gr.
We nemen bij ons hotel afscheid van onze riders, wat hebben we genoten de afgelopen dagen en wat hebben we een boel geleerd en gezien van de lokale bevolking van het land.
Wel leuk een van onze riders vertelde dat de mensen uit zuid Vietnam hier op vakantie naar toekomen om hun prachtig nieuw aangeschafte winterkleding te showen, aangezien de temperatuur hier een stuk lager licht dan in de overige delen van Vietnam. Ah dachten we nog, goed verhaal...Maar als we later ergens zitten te eten en een Vietnamese familie komt binnen zetten in een volledige wintsport uitrusting ( lees met wollen sjaal, ski jack en wintermuts) liggen wij onder de tafel van de lach... is namelijk gewoon 20 - 22 gr C..
We gaan na het eten terug naar ons hotel, ze komen onze haard aan steken en we kletsen gezellig bij met z.n vieren. Morgen dagje Dalat.