Cusco- Ollantaytambo

28 juli 2019 - Ollantaytambo, Peru

Vanmorgen rond 800 uur vertrokken met taxi en gids Eloy op naar Ollantaytambo. Onderweg gestopt bij een boerderij met allemaal halfslachtige, alpaca's, lama's, vicunas en guanacos. We stoppen in Pisac, 30 km ten noorden van Cusco in de heilige vallei, een voormalige vestingstad. De wanden van de bergen om de vallei zijn bekleed met indrukwekkende (Inca) terrassen, waarop land en tuinbouw wordt bedreven. En er stroomt een rivier. Het is een prachtig indrukwekkend gezicht. We bezoeken ook hier, boven op de berg een  heilige inca ruïnes met de bijbehorende uitleg van Eloy. We slaan de beroemde zondagsmarkt over omdat we het er veels te druk en toeristisch vinden. Rond 12.30 uur komen we aan in Ollyantatampo. We laten onze bagage achter in hostel Iskay en beklimmen met Eloy de enorme vesting die voor de Inca s een religieuze besteming had. Ik zeg beklimmen want het is echt klimmen. Via, ook hier weer, de enorme terrassen klimmen we omhoog. We bezoeken de zonnetempel, voorraadgebouwen, aquaducten, waterplaatsen en andere prachtige bouwwerken met bijzondere betekenissen, zoals een soort kalender welke dmv zonnestralen de langste en kortste dag van het jaar weergeeft. Dit samen met de verhaken van onze gids een geweldige ervaring. We lunchen laat op het gezellige plein van Ollantaytambo waarna we afscheid nemen van deze heerlijke man. We lopen door een labyrint van kleine straatjes naar ons Hotel. Ollyantatampo is een van de best bewaatde inca nederzettingen. De oude muren van de aan smalle straatjes gebouwde huizen staan nog overeind. Er stroomt nog steed water door diepe goten die vermoedelijk in de 15de eeuw zijn aangelegd. In alle lange straatjes lopen de water kanalen en in de zijstraatjes niet. Kortom heel bijzonder. Het is hier een drukte van jewelste, een komen en gaan van Inca trail wandelaars. Hier is namelijk ook het eindpunt van de Inca trial, wandelaars komen terug met de trein die hier stopt. We relaxen wat, de kids pakken hun rugzak voor morgen, de Inca trial.

1. Opa:
    30 juli 2019