Cusco 26 en 27 juli

27 juli 2019 - Cusco, Peru

Met een taxi om 05.30 uur vertrokken vanaf de homestay. Hobbelige route berg op berg af rijden we het schierland af. Waar we op de verbindingsweg Puno  - Cusco overstappen op een grotere meer comfortabele bus. Door de stakingen moeten we een stuk omrijden waardoor de bus niet om 17.00 uur aan komt in Cusco maar om 18.00 uur. Lange reis maar prima te doen, onderweg nog een paar keer gestopt bij bijzonder kerkje of dorpje. In het donker komen we aan in Cusco. Vanaf een centraal punt aan de rand vd stad worden we opgehaald met een taxi busje. Lotte en Mees slapen deze 2 nachten in een ander hotel (hotel Alemana) en wij in hotel Ninos. Heerlijk hotel. Wij eten hier gezellig nog wat bij de open haard aan gaan dan lekker slapen. Een bed met een donzendekbed en een eztta kacheltje voor mocht je het koud hebben, dat laatste is e nr niet nodig maar voelt goed, zeker bij Floor.

Na een heerlijke nacht en heerlijk ontbijt gaan we op pad met gids Nancy. Lotte en Mees gaan vandaag hun eigen weg. Cusco ligt in de vallei omgeven door het Ander gebergte en was vroeger de belangrijkste stad voor de Inca's. We rijden met een taxi omhoog naar Q'enqo wat betekent zit zag. Een inca heiligdom en een 5 meter hoog blok dat vermoedelijk een poema voorstelt. Dit ceremoniële centrum, met een onderaardse vertrek en in de harde rotsgrond uitgehakte waterlopen, is gewijd aan moeder aarde, Pacha Mama.  Q'enqo is uitgehakt in een grote kalksteenformatie in tegenstelling tot Sacsaywaman waar de enorme rotsblokken naartoe gesleept zijn.  We lopen door naar Sacsaywaman bergafwaarts een paar km verderop. Een schitterend overweldigende vesting. Het complex is opgetrokken uit enorme stenen en heeft een dubbele zigzaggewijs verlopende muur. Het complex was voorzien van tenminste 3 hoge ronde torens, waarvan alleen de fundamenten nog zichtbaar zijn. Volgens de archeologen hebben tienduizenden mensen zo.n 70 jaar aan dit complex gewerkt. In de muren zijn tekeningen verborgen, het is een soort zoektocht in de enorme muur. We vinden een slang, vogel en een lama. Daarnaast hebben  we een prachtig uitzicht over de stad. We wandelen naar beneden en komen uit in San Blas voor een koffie in een heerlijk stuk taart in heel klein tentje. Na de koffie lopen we door naar de tempel van de zon. Prachtige tempel en mooie verhalen. Ooit waren de muren bekleed met gouden platen die bezet waren met smaragden. De vensters waren zo geplaatst dat de zon naar binnen kon schijnen en oogverblindend weerkaatste op de edelmetalen. De Spanjaarden hebben op heb op de inca tempels doorgebouwd en er een kathedraal van gemaakt waardoor het een mix is van diverse stijlen. In de kerk vinden we een prachtig Maria beeld in wit marmer, wat het zo bijzonder maakt is dat de peruaanse kunstenaar er een zwanger Maria beeld van gemaakt heeft, heel indrukwekkend. We leren veel van de Inca cultuur door de prachtige verhalen van onze gids Nancy. Bij het verlaten van de zonnetempel nemen we afscheid van haar en hebben we de middag aan ons zelf. We wandelen naar place te Armas waar we een leuk tentje op zoeken met een balkonnetje uitkijkend over het plein. We drinken een heerlijk koffie. We zitten nog maar net of Lotte en Mees komen hetzelfde tentje inlopen. Wat een toeval. Met elkaar lunchen we en spreken om 1800 uur af in ons hotel voor briefing Inca Trail. Wat een chaos tijdens deze briefing, enfin we weten wat we weten moeten, denken we en we zijn bekend bij de organisatie dus het zal vast goed komen. Door de chaotische toestanden komen we een uur later dan gereserveerd aan in het restaurant.  Mees heeft dit leuke tentje gevonden, Cultura Paraiso. Klein zaakje, 4 of 5 tafeltjes en een geweldig chaotische ober, Mario. Heerlijk gegeten, gezellige avond gehad.

1. Opa:
    30 juli 2019