9 augustus donderdag

9 augustus 2018 - Nata, Botswana

Gisterenavond bij ons huisje oonde vuurplaats onze eigen steaks bbq'd. Aangezien we geen zin meer hadden om naar Francistown te rijden. De plaatselijk lodge beheerder had een vriezer vol met vlees en of kant en klaar maaltijden. Wij kozen voor een lekker fles wijn, een zak hout en steak. Sander heeft de braak  aangemaakt en we hebben heerlijk aan de riverside van de droog gevallen rivier gegeten.

Na een heerlijke nacht, zijn we om 9 uur vertrokken. We rijden terug naar Francistown om daar even een ATM te  zoeken. Na de ATM terug naar het noorden via de N3 naar Nata. De weg is in principe een prima begaanbaar asfalt, alleen soms hier en daar een maga gat en stukken weg waar het asfalt nog in proces is. Dit proces ziet er ook wel bijzonder uit, groepen mensen die aaneengesloten een weg in aanleg aan het schoonvegen zijn, of in rijen stenen aan het verwijderen zijn. De omgeving is droog, en veel het zelfde af en toe een klein dorpje met lemen huisjes en rieten daken of kleine golfplaten hutjes. Langs de weg zie je soms mensen zitten of aan het werk met werkzamenheden die mij niet helemaal duidelijk zijn. Waarschuwingsbordjes, pas op voor koeien of pas op voor olifanten. Af en toe moeten we dan ook even stoppen, helaas niet voor de olifanten.  Wat opvalt is dat je hier ook regelmatig moet stoppen voor een controle op het vervoer van levende dieren en of vlees, de zgn veterinary checkpoints. Na 2 uur rijden (kort stukje vandaag) komen we aan bij de Pelican Lodge Nata. In de Lodge eerst even geluncht. Daarna heerlijk bij het zwembad gelegen en gezwommen. Rond 16 uur naar de Bird Sanctuary gereden. Een enorm uitgestrekt gras landschap gelegen aan de rand van de Makgadikgadi zoutvlakte. Door de extreme droogtes zijn grote zoogdieren er dus afwezig. Er zijn 2 grote pannen welke zich vullen met water en heel veel vogels trekken. We zien flamingo 's,  pelikanen en vogels die wij niet kunnen traceren. We genieten van het meer de pelikanen en de zonsondergang. Rond half 6 terug richting onze Lodge. Daar een wijntje gedronken voordat we gaan eten in de Lodge.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Liesbeth:
    11 augustus 2018
    Wat een mooie beschrijving van jullie grote reis. Super gaaf!