15 augustus woensdag

16 augustus 2018 - Okavango Delta, Botswana

Vandaag vertrekken we naar Sevuti. Sevuti Mesjes zijn de 'wetlands' tussen het Moremi Game reserve (Okavango delta) en het China Natinal Park. Sevuti is een savanne gebied dat tijdens en na de regentijd moerasachtig/modderig wordt en daarmee slecht toegankelijk. Daar hebben we merken we nu in de  droge tijd niets van. Bijzonder om te zien hoe het landschap verandert, enorme  uitgestrekte droge savanne met  vergeeld grassen , struiken en enkele hoge bomen. Hier is duidelijk de verandering van de omgeving en het klimaat zichtbaar. Er zijn enorme vlaktes waar vroeger bomen hebben gestaan, deze vlaktes zijn jaren geleden onder water gelopen, daardoor zijn de bomen afgestorven. Nu sinds 5 jaar is het water teruggetrokken en zijn deze vlaktes drooggevallen en worden deze grasvlakte gekenmerkt met boomstompen.
In de savanne zijn diverse waterpools, sommige klein andere groot. Wanneer we bijneen relatief grote pool aankomen worden we getrakteerd op een enorm olifantenwaterfeest. Tientallen olifanten groot en klein vermaken zich als kleine kinderen in het water, rollend spetterende, stoeien en met modder gooiend, heerlijk wat een feest.  We kunnen wel uren kijken. Als de olifanten zijn uitgebadderd komen er 3 giraffe drinken, ook helemaal geweldig om te zien. Op gepaste afstand dekken we de tafel op motorkap van de jeep en lunchen we met het uitzicht op badderen Afrika. Overigens weer onvoorspelbaar wat Bakmah, onze kok, elke keer voor ons klaar maakt, zo smaakvol.
We rijden al game drijvend. Bij een ander waterpolitie genieten we van enkele olifanten als Mike iets spot in de struiken, de.man heeft laserogen, echt. Leuueen, 1 mannetje en 7 of 8 leeuwinen liggen onder de struiken  heerlijk te slapen. We kunnen ze bijna aanraken. Zo mooi....
De spotten een Roan antilope en een Korry. Dit laatste is een enorme beige bruin achtig vogel van ongeveer 18 kg. We zien struisvogels, zebra,s en een grote groep gnoes schuilend voor de zon inde schaduw. Ook biedt dit gebied diverse rotspartijen, een ervan is de leopardrock. Hier verschuilt de luipaard zich goed voor regelmatig. De luipaard zelf treffen se niet thuis wel in een nabij gelegen boom zien we een half aangevreten impuls liggen, het is blijkbaar te warm om hem helemaal op te eten. We beklimmen een andere rotspartij die bekend staat om zijn bushmen paintings ongeveer 2000 jaar oud. De verf gemaakt van dierenbloed gemengd met de wortels van diverse struiken. Het zijn tekeningen van diverse dieren, giraffe, eland, buffel, slang Op de top van de rots partij hebben we een prachtig uitzicht over de savanne.
Rond 3 uur komen we aan bij het nieuw opgezette kamp.

1. Opa:
    16 augustus 2018
    Willen jullie daar nog wel weg? Of is de plicht voor arbeid en school toch nog sterker? Saai landje hier hoewel mensen van daar er zeker anders over zouden denken.