13 augustus maandag

16 augustus 2018 - Okavango Delta, Botswana

Vanmorgen om 6 uur gewekt door de roadrunner (red billed hornbill). Na een overheerlijk ontbijt met een prachtig uitzicht op onze achtertuin de African Savannah, gaan we op pad, Moremi verder ontdekken.
We zijn nog maar net op pad of zien een impala rennen voor haar leven, achtervolgd door een wilddog. We proberen beide te volgen maar helaas verdwijnen ze in de delta. Later zien we de wilddog nog een keer. De wilddog is een van de zeldzame dieren in Botswana, geweldig leuk dat we m gespot hebben en dan nog wel in de jacht.
We rijden verder, er is zoveel te zien. Soms schrikken we op omdat we ineens olifanten op de route kruisen. Zo verbazend ook dat je je helemaal niet bang of bedreigt voelt als zo.n enorm beest ineens naast je staat. Dan zien we een luipaard nonchalant hangend in de boom. Wouwww! Iets hoger in de boom zien we de resten van de maaltijd (een halve impala) waarvan hij ligt na te genieten. Prachtig.
Van Moremi rijden we naar Kwai. Onderweg stoppen we, nadat we 3 Spaanse zuid afrikanen uit het moeras getrokken hebben, bij de Hippopool voor lunch.  Het is een enorme pool met gras/moeraslandschap en diverse hippo families en andere dieren die water komen drinken bij deze pool. Wederom allemaal heerlijke verrassingen uit de coolbox. We lunchen met zicht op de hippo's,  olifanten en diverse vrolijke vogels. Rond half 2  komen we aan bij ons kamp. Opgezet nu in Kwhai, het noordoostelijke gebied van de Okovango Delta.
We hebben tot ongeveer 4 uur tijd voor ons zelf. We kunnen douchen, er wordt warm water in zakken gegoten met daaronder een douche kop. Deze zakken hangen in onze badkamer tent. Toch wel heel erg lekker om even  te douchen en een super leuke ervaring uiteraard. Beetje lezen en rommelen, dan een thee met een biscuit voordat we aan de middag Game drive gaan beginnen. Wanneer we weg rijden zien we de apen nieuwsgierig het kamp inlopen op zoek naae lefts over, 1 aap schiet onze waterdouche zak in, want ja water uit deze zak is uiteraard lekkerder dan uit de aangrenzende river.
We zien weer zoveel wild en prachtige natuur het is onbeschrijflijk mooi hier. Aan de overkant van de rivier zien we 8 wilddogs aan komen rennen, een luipaard vlucht de boom in. Blijkt dat de wilddogs zijn prooi stelen. We kunnen het niet goed zien omdat het te ver is maar waarschijnlijk heeft de luipaard iets groots gevangen en is het hem niet gelukt om deze mee de boom in te krijgen voordat de wardogs het van hem veroverde.
Terwijl wij van het schouwspel staat te genieten wandelt er een nijlpaard onze truck voorbij op zn dooie gemakje in de ondergaande zon. Onze gids Mike kan ons zoveel vertellen over alles was we zien en horen. Uiteraard over de grote zoogdieren maar ook over de vogels de planten en bomen. Zo zien we Mongoes (ze kijken op eekhoorns)de verlaten termieten heuvels overnemen, wijst hij ons op de zeldzame Stratunga (antilope familie) en kan hij ons uren vermaken met vertellen van verhalen.
Terug in ons kamp heerlijk bij het kampvuur gezeten en genoten van een heerlijk diner. Weer een geweldige dag afgesloten.